ΝΕΑ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ ΜΑΣ

 Δευτέρα 13 Μαΐου:  Επιστροφή στο σχολείο!    








ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΤΡΙΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ

1. Γνωρίζω το σώμα μου- Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση
2. Παγκόσμια και τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά
3. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα
4. Επιχειρηματικότητα - Αγωγή Σταδιοδρομίας- Γνωριμία
με επαγγέλματα

Ενδεικτικές δραστηριότητες για τα εργαστήρια δεξιοτήτων: κατασκευές, παρουσιάσεις, παιχνίδια, δημιουργία παιχνιδιών, θεατρικό παιχνίδι, οργάνωση έρευνας ή συνέντευξης, συμμετοχή στο εκπαιδευτικό ραδιόφωνο ή στην εκπαιδευτική τηλεόραση, εργαστηριακή δημιουργία εικονικής επιχείρησης, γνωριμία και συνέντευξη κάποιου επαγγελματία ή προσωπικότητας και διοργάνωση εκδηλώσεων.



4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

 Εκτιμώμενος χρόνος ως το τέλος της σχολικής χρονιάς: 5 δίωρα

Στο πλαίσιο της ενότητας: 

4. ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ - Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία.  - 2. Επιχειρηματικότητα - Αγωγή Σταδιοδρομίας- Γνωριμία με επαγγέλματα

επιλέξαμε να ασχοληθούμε με το ακόλουθο πρόγραμμα αφού το προσαρμόσουμε στις ανάγκες και τις δυνατότητες της τάξης μας και το συνδυάσουμε με την ύλη των μαθημάτων που μένει να διδαχτεί ως το τέλος του σχολικού έτους: 


«Τα σχολεία αναζητούν την ιστορία τους» 

(Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Διάσωσης Σχολικού Υλικού-Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης)

ΠΗΓΗ: https://elearning.iep.edu.gr/study/mod/folder/view.php?id=19356


Τίτλος Σεναρίου: Το παλιό σχολείo


Γ΄ Δημοτικού

Γλώσσα: 

Ενότητα 1, Πάλι μαζί! (το σχολείο ταξιδεύει στον χρόνο) 

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/1997/Glossa_G-Dimotikou_html-empl/indexb_00.html

Μελέτη Περιβάλλοντος: 

Ενότητα 7, Ο πολιτισμός μας, Β Μόρφωση-Σχολείο 

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2260/Meleti-Perivallontos_G-Dimotikou_html-empl/index7_1.html


Σκοπός & Στόχοι 

Γενικός Σκοπός 

Ο Σκοπός του Σεναρίου είναι να ενισχύσει εκπαιδευτικούς και μαθητές να ασχοληθούν ενεργά με την τοπική ιστορία και ειδικότερα την τοπική εκπαιδευτική ιστορία, να γίνουν "ερευνητές" και να αναδείξουν την ιστορία των σχολείων που εργάζονται και φοιτούν, να μελετήσουν αρχειακό υλικό, να συλλέξουν προφορικές μαρτυρίες, να δημιουργήσουν οπτικοακουστικές εφαρμογές, να διατυπώσουν συμπεράσματα για την εκπαιδευτική ζωή στο παρελθόν, να αφυπνίσουν την εκπαιδευτική μνήμη, να αναστοχαστούν την εκπαιδευτική ζωή στο παρόν μέσω των εκπαιδευτικών προγραμμάτων που θα εκπονήσουν και να ανοίξουν το σχολείο στην κοινότητα. 

Στόχοι 

  • Να διερευνήσουν την ιστορία του σχολείου τους. 
  • Να κατανοήσουν τη δομή της εκπαίδευσης σε παλαιότερες περιόδους. 
  • Να ερευνήσουν τις ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα στο σύγχρονο σχολείο και στο σχολείο του παρελθόντος στη Ελλάδα ή σε διαφορετικές χώρες. 
  • Να συμμετέχουν ενεργητικά στη διαδικασία της μάθησης 
  • Να εμπλακούν εποικοδομητικά στη διαδικασία του Project 
  • Να εκφράζουν τις σκέψεις τους και τα συναισθήματά τους με προφορικό και γραπτό λόγο 
  • Να εκφραστούν δημιουργικά μέσω διαφορετικών διαθεματικών δραστηριοτήτων. 
  • Να αναπτύξουν τον οπτικοακουστικό γραμματισμό. 
  • Να αξιοποιούν το οικείο κεφάλαιο γνώσεων για την οικογενειακή και τοπική εκπαιδευτική ιστορία και να αναγνωρίζουν τη σημασία της διαγενεακής επικοινωνίας και μνήμης. 
  • Να γίνουν μικροί ερευνητές του εκπαιδευτικού παρελθόντος του στενού οικογενειακού τους περιβάλλοντος. 
  • Να επικοινωνούν και να συνεργάζονται με τους συμμαθητές τους για τη δημιουργία έργου και το παίξιμο ρόλων. 
  • Να αναγνωρίσουν τη σημασία και την αξία της συνεργασίας και της αλληλεγγύης. 


Εκτιμώμενη διάρκεια Διάρκεια: Το Σενάριο μπορεί να εξελιχθεί από μια διδακτική ώρα με τη διενέργεια μιας ή δύο δραστηριοτήτων έως μια εβδομάδα, ένα μήνα ή και ολόκληρο το σχολικό έτος (Εκπαιδευτικό Σενάριο).



ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΕΝΑΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 

Το σενάριο μπορεί να εφαρμοστεί ως πρόγραμμα μετάβασης για τα παιδιά του Νηπιαγωγείου, στις πρώτες μέρες της έναρξης των μαθημάτων για την ομαλή προσαρμογή των μαθητών είτε με αφόρμηση από τις σχετικές ενότητες της Γλώσσας και της Μελέτης Περιβάλλοντος. 

Γενική Περιγραφή Διδακτικής Πρακτικής 

Διαδραστικό σενάριο 

Το σενάριο όλο μπορεί να βρεθεί και σε διαδραστική μορφή και να υλοποιηθεί και εξ αποστάσεως. Στη διαδραστική του μορφή ακολουθείτε τους αριθμούς. Τα εικονίδια καρδούλες αντιστοιχούν στις προτεινόμενες δραστηριότητες .https://www.thinglink.com/scene/1327301686028402691

 Προτεινόμενες δραστηριότητες 

Η σειρά των δράσεων είναι ενδεικτική. Ο/Η εκπαιδευτικός μπορεί να επιλέξει να υλοποιήσει τις δράσεις με όποια σειρά ταιριάζει στον προγραμματισμό του και να επιλέξει ανάλογα με την ηλικία και το δυναμικό της τάξης. 

Δράση 1 1. Α. Τα σχολεία σε όλο τον κόσμο. Διαπολιτισμική Δράση: 

2. Αν στη τάξη μας έχουμε μαθητές από άλλες χώρες τους λέμε να φέρουν φωτογραφίες από τα σχολεία της χώρας τους. Τα παιδιά διηγούνται για τα σχολεία της χώρας τους. Σε ομάδες εντοπίζουν, διαφοροποιήσεις και ομοιότητες. Μπορούν να ξεκινήσουν βλέποντας το σχετικό βίντεο το οποία δείχνει σχολεία σε όλο τον κόσμο ή να το δουν στη μορφή της παρουσίασης για καλύτερη επεξεργασία των εικόνων. 

Βίντεο: Τα σχολεία σε όλο τον κόσμο (Πηγή:REUTERS) 

Σε Μορφή pdf 

Παρουσίαση. Βρείτε την ΕΔΩ 

Βλέπουν το υλικό και εντοπίζουν ομοιότητες και διαφορές. 

Συζήτηση και επεξεργασία μαζί με το φωτογραφικό υλικό 

  • Β. Πώς πηγαίνουν τα παιδιά σχολείο σε όλο τον κόσμο; Για πολλά παιδιά το να πάνε στο σχολείο απαιτεί πολύ χρόνο και πολύ κόπο! Δεν είναι μια εύκολη υπόθεση. Αντιλαμβάνονται τις δυσκολίες που έχουν κάποια παιδιά στο να πηγαίνουν  στο σχολείο. 

Βλέπουν το βίντεο Βίντεο: Πώς πηγαίνουν τα παιδιά στο σχολείο σε όλο τον κόσμο; 

Συζητάμε πώς έρχονται στο σχολείο; Πόσο μακριά είναι; Βλέπουμε στο google map τη διαδρομή που κάνουν. 

  • Σχολικά βιβλία από όλο τον κόσμο Εάν έχουμε παιδιά από άλλες χώρες τους καλούμε να φέρουν σχολικά βιβλία από τις χώρες τους. Τα ξεφυλλίζουν σε ομάδες και εντοπίζουν ομοιότητες και διαφορές με τα δικά τους σχολικά βιβλία. 
  • Βλέπουν υλικό από τις Συλλογές του Μουσείου Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης σχολικών βιβλίων από όλο τον κόσμο. http://www.ekedisy.gr/category/silloges/scholika-vivlia-apo-alles-chores/ 
  • Ζωγραφίζουν το πιο παράξενο σχολείο που είδαν και τους έκανε εντύπωση. Βάζουν τον δικό τους τίτλο. 
  • Ζωγραφίζουν το δικό τους σχολικό βιβλίο. Γράφουν τον τίτλο τους σε πολλές γλώσσες. Τι θέλουν να έχει μέσα; Η κάθε ομάδα κάνει το δικό της «κείμενο» με την ανάλογη εικονογράφηση και κάνουν το δικό τους σχολικό βιβλίο. 

Δραστηριότητα προέκτασης: Ένα διαπολιτισμικό πρόγραμμα με αφορμή το παραμύθι της κοκκινοσκουφίτσας (προτείνεται για Νηπιαγωγείο και Α΄τάξη) Με αφορμή την Κοκκινοσκουφίτσα ΕΔΩ 

Δράση 2 3. Α. Το δικό μας χθες το δικό τους σήμερα 

Παρουσίαση: Βρείτε την ΕΔΩ Σε μορφή pdf EΔΩ 

Τα παιδιά βλέπουν την παρουσίαση με σκηνές από τα μεταπολεμικά σχολεία της Ελλάδας την εποχή του 1940-1950 σε σύγκριση με σχολεία στην Αφρική και Ασία. Γίνεται αντιπαραβολή των συνθηκών που επικρατούσαν στην Ελλάδα και τι συνθήκες επικρατούν ακόμα και σήμερα σε κάποιες χώρες. Πώς είναι οι μαθητές στα σχολεία αυτά της Αφρικής; Ποια τα συναισθήματά τους; 

6 Τα παιδιά φαίνεται να χαμογελούν και να επιζητούν το αγαθό του «σχολείου» 

Β. Το παλιό σχολείο: Μια παλιά σχολική τάξη 

Παρουσίαση: Βρείτε την ΕΔΩ Σε pdf ΕΔΩ 

Μπορούν ακόμα να κάνουν περιήγηση με φωτογραφικό υλικό από τις Συλλογές του Μουσείου. 

Περιηγηθείτε ΕΔΩ 

Αφού δουν φωτογραφίες από το παλιό σχολείο πηγαίνουν στη σελίδα Δραστηριότητες για το Παλιό Σχολείο-Η σχολική τάξη και επεξεργάζονται τις ερωτήσεις που προτείνονται Πώς ήταν τα σχολεία παλιά; Πώς είναι η δική σας τάξη; Πόσο μοιάζει; Πόσο διαφέρει; Πώς ήταν τα θρανία; Πόσα παιδιά ήταν στην τάξη; Τι φορούσαν; Βρείτε αντικείμενα που υπάρχουν και σήμερα στις σχολικές τάξεις; Βρείτε αντικείμενα που χρησιμοποιούσαν παλιά και δεν υπάρχουν πλέον. 

Γ. Παρουσίαση : Τι υπήρχε στο παλιό σχολείο; https://ekedisy.blogspot.com/2020/03/2.html 

Ας γίνουμε μικροί ερευνητές! 7 • Μπείτε στην ιστοσελίδα του http://www.ekedisy.gr/-Μουσείο Προφορικής Ιστορίας (Μουσείο Προφορικής Ιστορίας) και ακούστε τις αναμνήσεις των παλιών εκπαιδευτικών, των μαθητών. Πάρτε και εσείς μια συνέντευξη από τον παππού και τη γιαγιά. Μπορείτε να μας τη στείλετε και να γίνετε μικροί δημοσιογράφοι. • Μπορείτε να κατεβάσετε το φύλλο συνέντευξης ΕΔΩ (οι ερωτήσεις είναι ενδεικτικές. 

Ο/Η εκπαιδευτικός μπορεί να δημιουργήσει το δικό του φύλλο με ερωτήσεις) 

• Αφού γνώρισες τα αντικείμενα του παλιού σχολείου διάλεξε ένα αντικείμενο και ζωγράφισέ του. 

Κατεβάστε το φύλλο ΕΔΩ 

Δ. Η σχολική τσάντα σε όλες τις γλώσσες! 

Δραστηριότητες για το Παλιό Σχολείο. Η σχολική τσάντα. ΕΔΩ Ε. Δραστηριότητες με φύλλα εργασίας

 • Το σταυρόλεξο του παλιού σχολείου. 

Κατεβάστε το φύλλο ΕΔΩ 

• Κρυπτόλεξο. Κατεβάστε το φύλλο ΕΔΩ 

• Για καθένα από τα σύγχρονα αντικείμενα κάνε αντιστοίχιση με ένα παλιό. Κατεβάστε το φύλλο ΕΔΩ 

• Μετρώ τα αντικείμενα του παλιού σχολείου και γράφω τον αριθμό. Κατεβάστε το φύλλο ΕΔΩ 

ΣΤ. Δραστηριότητες Αισθητική Αγωγή 

• Μουσική: Ακούστε το τραγούδι https://youtu.be/TXX_aRLtXmg του παλιού σχολείου και επενδύστε μουσικά τα θεατρικά δρώμενα που δημιουργήσατε. 

8 • Μπορείτε να βρείτε τα λόγια και τη μουσική ΕΔΩ 

• Θέατρο: Δημιουργούν τα δικά τους θεατρικά δρώμενα. Π.χ. Τιμωρίες στο σχολείο, Ο δάσκαλος, Τα διάλειμμα, Το σχολείο χθες και σήμερα. • Επιλέξτε φωτογραφίες και δημιουργήστε παγωμένες εικόνες. 

Δράση 3 Α. Τα παλιά σχολικά βιβλία 

• Μπείτε στη σελίδα του Μουσείου Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης και δείτε τα παλιά σχολικά βιβλία. http://www.ekedisy.gr/silloges/#silloges 

• Μπείτε στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ http://e-library.iep.edu.gr/iep/index.html (συμμετοχή και του ΕΚΕΔΙΣΥ) και χωρισμένοι σε ομάδες ξεφυλλίστε παλιά σχολικά βιβλία. Βρείτε σχετικά κείμενα για τη σχολική ζωή. 

Μπορείτε να επιλέξετε κάποιες από τις δραστηριότητες που προτείνονται! http://e-library.iep.edu.gr/iep/games/index.html 

• Πάτε στον σύνδεσμο και ακολουθήστε τις προτεινόμενες δραστηριότητες ΕΔΩ 

Διαδικτυακά παιχνίδια 

• Βρες για ποιο βιβλίο σου μιλώ. Βρείτε το ΕΔΩ 

• Πόσο καλά παρατηρείς; Βρείτε το ΕΔΩ 

• Παίζουμε MEMORY. Memory Game on line με τους ήρωες από το παλιό Αλφαβητάρι! 

• Παίζουμε παζλ on line. Διαδικτυακό παζλ με τον Μίμη και τη Λόλα. 

• Παίξτε ψηφιακό memory game με τα παλιά αναγνωστικά! Βρείτε το ΕΔΩ Αλφαβητάριο τα Παιδάκια. Μπορείτε να το ξεφυλλίσετε από την Ιστορική Συλλογή του ΙΕΠ. http://e-library.iep.edu.gr/iep/collection/browse/item.html?code=20-01649&tab=01 


ΣΥΝΟΔΕΥΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΟΥΝ ΓΙΑ ΤΟ ΣΕΝΑΡΙΟ 

Κείμενα και μαρτυρίες για το παλιό σχολείο https://ekedisy.blogspot.com/2020/06/blogpost_8.htm 

Παρατηρήσεις Το σενάριο στο μεγαλύτερο μέρος του μπορεί να εφαρμοσθεί και εξ αποστάσεως. Σε αυτή την περίπτωση προτείνεται να δοθεί στην εφαρμογή

 https://www.thinglink.com/scene/1327301686028402691 

Σας παρακαλούμε να συμπληρώσετε την αξιολόγηση του Προγράμματος ΕΔΩ


________________________________________



Το σχολείο μας

8ο Δημοτικό Σχολείο Παλαιού Φαλήρου






Τα σχολεία του χθες






Ο Μίμης και η Άννα
από τα παλιά Αναγνωστικά της Πρώτης Δημοτικού


Το σχολείο της δασκάλας μας
(δεκαετία του 1960, στη Θεσπρωτία)




































Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.